nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

EU håller på att upprätta ett inrikesministerium


I SKYMUNDAN OCH utan massmedial rapportering trädde den 1 december förra året Lissabonför-dragets regler på det rättsliga och inrikespolitiska området i kraft. Detta betyder att EU-kommissi-onen och EU-domstolen får samma makt över dessa lagstift-ningsområden som alla andra områden.

Detta innebär också att en ny era inleds inom fältet för rätts-och inrikespolitik eftersom de begränsningar som funnits för EU-domstolens juridiska kon-troll och EU-kommissionens roll som ”fördragens väktare” nu har undanröjts. Medlemsstaternas samarbete i kriminella frågor finns inte längre kvar, vilket be-tyder att kommissionen får makt att inleda överträdelseprocesser om EU-lagstiftning inte har ge-nomförts korrekt. För detta krävdes tidigare enhällighet.

Kommissionen nye förste vice ordförande Franz Timmermans har förklarat vad förändringen betyder för EU-medborgarna och för polis och kriminalrätten:
”Europa är inte bara en gemen-sam marknad eller en ekonomisk och monetär union. Rätts- och inrikespolitiken har slutligen uppnått samma status som an-dra politikområden. Från och med nu kommer alltså den juri-diska övervakningen av EU-domstolen och genomförande-makten hos kommissionen också att tillämpas i åtgärder för polis-samarbete och handlingar inom kriminalrätten.”


POLIS- OCH STRAFFRÄTTSLIGT sam-arbete var de sista resten av den så kallade tredje pelaren i Maastrichtfördraget, som från början täckte hela det rättsliga och inrikespolitiska området. Under de fem år som gått sedan Lissabonfördraget trädde i kraft 1 december 2009 har medlems-staterna och EU-kommissionen i lugn och ro kunna förbereda en övergång till ännu mera över-statlighet. Som en följd av för-ändringen ingår nu polis- och kriminalrättssamarbetet i Lissa-bonfördragets Avdelning 5 och lyder under de överstatliga regler som gäller där.Fast det inte finns någon di-rekt referens till att sätta upp ett inrikesministerium i Lissabon-fördraget, så kan inte artiklarna om säkerhet, frihet och rättvisa tolkas på annat sätt än att ett EU-ministerium är i vardande. Operationellt samarbete inom ”inre säkerhet” ska gynnas och stärkas av en permanent kom-mitté.
Inom EU menas normalt med inre säkerhet icke-militär krishantering, yttre gränskon-troll och upprätthållandet av all-män ordning. Användandet av uttrycket ”operationell” öppnar möjligheten för att den perma-nenta kommittén kommer att undandras demokratisk och juri-disk kontroll.

I en artikel II-5 i den förkasta-de EU-konstitutionen beskrevs den permanenta kommittén som ”en koordinerande kom-mitté av icke-valda erfarna tjäns-temän från inrikesministerierna”, vars uppdrag var att ta hand om
den inre säkerheten inklusive operationellt samarbete vid de-monstrationer på Europanivå. Inget om hur beslutsfattande skulle gå till fanns i artikel II-5 utan bara att EU-parlamentet skulle hållas informerat om den permanenta kommitténs arbete. Detta kan inte betyda annat än att den permanenta kommittén är utan demokratisk kontroll.

DENNA EUROKRATKOMMITTÉ kom-mer att stå i centrum för allt EU-omfattande beslutsfattande och genomförande av icke-mili-tär krishantering, yttre gräns-kontroll och upprätthållandet av allmän ordning. Den kommer också kunna arrangera informel-la och icke politikeransvariga möten inom EU och på global nivå. Den kommer att vara grundsten till EU-statens inri-kesministerium med uppgift att på bekostnad av medlemsstater-nas demokrati och suveränitet genomföra EU:s överstatliga in-rikespolitik.

JAN-ERIK GUSTAFSSON

 

Kritiska EU-fakta nr 137 februari 2015