AV 150 000 INKOMNA svar till
EU-kommissionen är 97 pro-cent kritiska till att det så kallade
investerarskyddet [ISDS] i sin nuvarande form ska ingå i EU:s
handels- och investeringsavtal med USA [[TTIP], som håller på
att förhandlas fram i Bryssel och Washington bakom avspär-rade
sammanträdesrum och långa kilometerlånga korridorer med
tillträde för de multinatio-nella storföretagens lobbyister.
Tullunionen och handelspoli-tiken är två frågor där fördragen
[grundlagarna] ger EU ”exklusi-ve kompetens”, det betyder att
makten över hela politikområdet är centraliserad till Bryssel.
Det är EU-kommissionen som för-handlar och EU-parlamentet och
EU:s ministerråd som fattar beslut.
I mars i fjol utlyste EU-kom-missionen ett ”samråd” med
pri-vatpersoner och organisationer om det kontroversiella ISDS i
det tilltänkta frihandels- och in-vesteringsavtalet mellan EU
och USA. ISDS reglerar hur företag och stater ska göra upp om
ett företag anser att dess investe-ringar förfördelats av beslut
som tas i landet. Det betyder att en demokratiskt fattad
lagstiftning i den svenska riksdagen kan medföra böter i
mångmiljardklassen till ett amerikanskt storföretag i uteblivna
framtida vinster inom den privata välfärdssektorn.
De närmare 150.000 svar som kom in gör samrådet till det största
i EU:s historia enligt han-delskommissionär Cecilia Malm-ström
[fp] som den 13 januari presenterade resultatet.
– PÅ DET STORA HELA visar svarenen stor skepticism inför ISDS.
Det är tydligt, sade Cecilia Malmström som underströk ”att det
handlade om en rådfrågning och inte en folkomröstning”.
Svaren kom framför allt från ett fåtal EU-länder, där
diskus-sionerna om TTIP har hunnit längre än i andra
medlemslän-der. Storbritannien, Österrike och Tyskland stod
tillsammans för fyra femtedelar av alla in-komna svar. Från
Sverige kom 125 svar, motsvarande 0,08 procent av de sammanlagt
150.000 svaren.
Enligt Cecilia Malmström, som alltså inte företräder Sverige
utan EU-kommissionen, är det för tidigt att säga huruvida
ISDS-klausulen kommer att tas med i frihandelsavtalet med USA.
Medlemsländernas reger-ingar har enhälligt gett kommis-sionen
uppdraget att ha med ISDS i avtalet och USA är stark
förespråkare av klausulen. [Det gäller även Sveriges
näringsmi-nister, marknadssossen Mikael Damberg.]
I EU:s egna handels- och sam-arbetsavtal med länder framför allt
i den fattiga delen av världen är det Brysselbyråkraterna som
kräver motsvarande klausuler för att skydda de europeiska
storfö-retagen. Det finns till exempel en liknande
investeringsklausul i det frihandelsavtal som EU nyli-gen ingick
med Kanada [CETA-avtalet som skrevs under den 26 september
2014].
Kommissionen kommer nu att anordna en rad möten och seminarier
med olika organisatio-ner, EU-parlamentet och med-svårt att
finna reda genom att läsa den aktuella fördragstexten. Se
Lissabonfördraget [EUF-för-dragets artiklar 206-207]. Bero-ende
på innehållet i det aktuella avtalet stadgas att en del beslut,
typ traditionella handelsavtal, ska tas med kvalificerad majori-
lemsländerna. Med grundval av detta kommer Cecilia Malm-ström
någon gång under våren att presentera riktlinjer för huru-vida
ISDS bör ingå i TTIP och i så fall hur den ska utformas.
Cecilia Malmströms roll ska samtidigt inte överskattas efter-som
EU-kommissionens ordfö-rande Jean-Claude Juncker har försett
henne med en överrock i form av viceordföranden Frans
Timmermans. Trots att Timmer-mans är nederländsk
socialde-mokrat, utgör han den kristde-mokratiske nyliberalen
Jean-Claude Junckers högra hand i Brysselnomenklaturan.
NÅGRA FRÅGOR SOM enligt upp-tet [Tyskland har i princip nio
gånger så stor makt som Sverige], medan andra beslut om ”avtal
inom handel med tjänster och handelsrelaterade as-pekter av
immateriella rättighe-ter samt urländska direktinveste-ringar
ska rådet beslut med en-hällighet om avtalet omfattar
be-stämmelser för vilka enhällighet krävs för att interna regler
ska kunna antas”. Och lika gåtfullt håller det på.
Fördragstexten är som julafton för en juristlingvist, men
nightmare för en hyfsat ini-tierad lekman.
Det enda vi kan vara säkra på är att makthavarna i EU kom-mer
att vara noll intresserade av att tillåta folken i de 28
medlemsländerna i demokratisk ord-ning få bestämma över TTIP,
vad som framställs av förespråkarna som historiens största och
mest omfattande frihandels- och investeringsavtal.
FÖR ATT ÄNDRA PÅ detta krävs en massiv folklig opinion och
mass-vis med kreativa opinionsytt-ringar mot EU:s överstatliga
in-stitutioner i Bryssel och Stras-bourg, ned framför allt på
gator och torg i de enskilda medlems-ländernas huvudstäder [där
re-geringar och riksdagar sitter tryggt förskansade].
Vi har allt att vinna och mycket att förlora. Det gäller att vi
skaffar oss kunskaper, verkar där vi finns och att vi bygger
bredast möjliga allianser mellan solidaritetsrörelser,
miljöorganisa-tioner, konsumentrörelser, ung-domsförbund,
antirasistaktivist-er, småbondeorganisationer, den feministiska
rörelsen för att nu nämna några exempel.
Inte minst gäller det att få den fackliga rörelsen med på
protes-terna. Skulle Europafacket säga nej till TTIP och
samtidigt mo-bilisera sina 60 miljoner med-lemmar i en politisk
generalstrejk då skulle det vara ”gute nacht” för Merkel,
Juncker och Obama.
HUGO TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 137 februari 2015