EU-parlamentet har till sin hjälp byggt upp en omfattande
propagandaverksamhet. En stor komponent i EU-parlamentets budget
är utgifter för som det sägs ”försöka fostra en europeisk
identitet”. Detta uttrycks på olika sätt: direkt finansiering av
media, betala ut pengar till integrationsvänliga så kallade
tankesmedjor och NGO:s, och specifika parlamentsprojekt som
besökscentra och museum.
Att subventionera media står överst på listan. Parlament
spenderade 2012 hela 3 066 miljoner euro på media för att gynna
en spridning av EUs beslut och EU-information. Därutöver fick
universiteten i EU 440 miljoner euro för att ordna konferenser.
Samma år beviljade EU-parlamentet 1 507 miljoner euro till
tankesmedjor och kampanjorganisationer. Som exempel fick
Europarörelsen ”Friends of Europé” 139 000 euro ”Institute of
European Affairs” 106 875 euro.
EU-parlamentet är organiserat i politiska grupper inte efter
nationalitet men efter politisk tillhörighet. För närvarande
finns det sju politiska grupper och en del politiker som inte är
organiserade i grupp. För att få bilda en grupp måste den
innehålla minst 25 politiker från minst sju medlemsstater. En
grupp ger mer till gång till taburetterna i parlamentet.
Nu avsätter EU:s budget inte bara pengar till partigrupperna,
men också så kallade pan-EU politiska partier och stiftelser.
Pengar till grupperna inom parlamentet går till administrationen
så att de bland annat kan anställa folk. Men det är mindre känt
att pengar ges till pan-EU partier eller europapartier som inte
har några valda medlemmar i parlamentet. Politiska stiftelser
länkade till dessa partier, som ofta utför vinklad forskning och
politiska projekt får också pengar ur EU-budgeten.
Totalt beviljas nästa 85 miljoner euro per år på parlamentets
grupper, europapartier och stiftelser. 2012 fick den
konservativa EPP-gruppen 21 127 miljoner euro och den
socialdemokratiska gruppen (S&D) 14.907 miljoner euro av dessa
pengar. Varje europaparti har knutet till sig en politisk
stiftelse eller tankesmedja, som också beviljas medel för
finansiera forskning efter eget tycke. EPPs smedja Center for
European Studies fick 3 179 miljoner euro och S&D:s smedja
European Progressive Studies fick 2 795 miljoner euro. De mindre
tankesmedjorna European Liberal Forum, Green European Forum,
European Conservatives and Reformist’s Foundation for European
Reform fick också pengar.
Den nya högerextrema gruppen med European Alliance for Freedom
med Marine Le Pens Front National, Geert Vilders PVV med
närstående partier får redan idag en mindre summa pengar ur
EU-budgeten, men som snart kommer att tiofaldigas. Med 38
medlemmar och beräknat på vad existerade grupper får per medlem,
så kommer den nya gruppen att erhålla 4.443 miljoner euro per år
från EU-budgeten utöver vad som utgår till den individuelle
medlemmen, eller 22 miljoner euro under parlamentets
femårsperiod.
EU-medborgarna blir således utsatta för en massivt
skattefinansierad och oftast inlindad EU-propaganda från
journalister, akademiker och andra intellektuella, som gjorts
ekonomisk beroende att föra ut positiva EU budskap oavsett de
sociala konsekvenser som den maniska åtstramningspolitiken leder
till som till exempel i Grekland. Totalt spenderade
EU-parlamentet 2012 i sin budget 5 175 miljoner euro eller cirka
50 miljarder kronor på propagandaverksamheter. Det är 10-15
miljarder kronor mer än vad Sverige betalar i EU- avgift. Det är
ett av många skäl att bli medlem i Folkrörelsen Nej till EU.
Jan-Erik Gustafsson
Kritiska EU-fakta nr 139 september 2015