Den tyska författningsdomstolen i Karlsruhe stoppar
ratificeringen av Lissabonfördraget. Själva fördraget står
visserligen inte i konflikt med den tyska grundlagen, men
domstolen kräver en inhemsk lag som stärker det egna
parlamentets medverkan. En sådan lag ska nu snabbehandlas i
parlamentet. Det tyska parlamentets två kamrar, förbundsdagen
och förbundsrådet, röstade med överväldigande majoritet för
Lissabonfördraget förra året, men det slutgiltiga steget i
ratificeringen, en underskrift av förbundspresidenten Horst
Koehler, har inte kunnat tas på grund av parlamentets
godkännande av Lissabonfördraget överklagades av vänsterpartiet
Die Linke och två kristdemokratiska parlamentariker, CSU:s Peter
Gauweiler och CDU:s Willy Wimmer. De menar att Lissabonfördraget
på olika sätt strider mot landets författning, bland annat genom
att för mycket makt förs över till EU och Bryssel.
Författningsdomstolen, Bundesverfassungsgericht, anser i sitt
utslag den 30 juni att Lissabonfördraget i sig inte står i strid
mot den tyska grundlagen (Grundgesetz). Däremot måste lagen som
föreskriver vilken delaktighet som det tyska parlamentet ska ha
i EU-angelägenheter skrivas om innan fördraget kan godkännas.
– Den tyska författningen säger ja till Lissabonfördraget, men
på nationell nivå måste parlamentet ha ett starkare inflytande i
EU-frågor, säger författningsdomstolens vice ordförande Andrew
Vosskuhle, enligt nättidningen EUObserver.
Författningsdomstolen konstaterar i det 147-sidor långa
avgörandet att Lissabonfördraget inte ändrar EU:s karaktär som
”statsförbund”: EU blir inte någon superstat och dess befogenhet
att inom ett antal avgränsade områden utöva makt härrör även i
fortsättningen från medlemsstaterna. Samtidigt pekar domstolen
på svårigheten att avgöra exakt vad dessa avgränsade områden
omfattar eller med andra ord, vad EU fått till uppgift att göra.
Det förtydligas också att Lissabonfördraget inför nya
bestämmelser som ger upphov till sådana frågor.
Enligt författningsdomstolen är denna oklarhet acceptabel under
förutsättning att EU:s institutioner inte missbrukar sitt ansvar
och utnyttjar sin befogenhet till att göra mer än vad
medlemsstaterna avsett. För att den fortsatta integrationen inte
ska skena iväg utom kontroll för de demokratiska instanserna
krävs att de ges förstärkta kontrollmöjligheter. Utan förbättrad
parlamentarisk kontroll riskerar demokratin att urholkas, anser
domarna i Karlsruhe.
Författningsdomstolen kräver specificerade förbättringar av den
nationella lagstiftning som reglerar Tysklands EU-medlemskap som
säkerställer att de ”luckor” som Lissabonfördraget lämnar öppna
vad gäller nationella parlaments kontroll och inflytande stängs
igen. Av störst betydelse bland dessa luckor är
Lissabonfördragets regler för framtida ändringar av EU:s
fördrag.
Om Lissabonfördraget börjar gälla finns det två möjligheter att
ändra fördragets regler för beslutsfattande i EU utan att
sammankalla en ny regeringskonferens (så kallade passareller,
övergångsbroar). Dels kan ministerrådet gå från enhällighet till
kvalificerad majoritet, dels kan EU-parlamentet bli
medbeslutande där det tidigare var rådgivande. Sådana ändringar
kräver enhällighet i Europeiska rådet och EU-parlamentets
samtycke. Om ett av de nationella parlamenten inom sex månader
invänder mot att ändra beslutsfattandet ska Europeiska rådet
inte anta ändringen.
När det gäller passarellerna kommer den tyska
författningsdomstolen med samma invändningar som varit aktuella
i Tjeckien att det nationella parlamentet ska få ta ställning
innan regeringen eventuellt ändrar Lissabonfördragets regler
kring vetorätten.
Uppenbarligen kom inte författningsdomstolens utslag som någon
överraskning för den tyska regeringen. En plan B sattes
omedelbart i verket. Förbundskansler Angela Merkels ambition är
att de förändringar som författningsdomstolen kräver i tysk lag
ska kunna ske under innevarande mandatperiod, dvs. före det
tyska valet den 27 september. Förbundsdagen ska extrainkallas
till den 26 augusti för att ta del av ett nytt lagförslag som
förstärker det parlamentariska inflytandet över de områden som
rör EU. En omröstning om lagförslaget planeras till den 8
september och därefter ska den gå vidare för beslut i
förbundsrådet där delstaternas representanter sitter den 18
september, rapporterar nätsajten Spiegel Online. Sveriges
statsminister Fredrik Reinfeldt, som sedan den 1 juli är
ordförande i EU, säger i ett pressmeddelande att ”det är
glädjande att den tyska författningsdomstolen [...] slagit fast
att Lissabonfördraget är förenligt med den tyska grundlagen. Vi
har nu tagit ytterligare ett steg på vägen mot ett
ikraftträdande av fördraget”.
Förutom Tyskland återstår tre länder som ännu inte har
ratificerat Lissabonfördraget. I Polen och Tjeckien väntar de
EU-skeptiska presidenterna Lech Kaczynski och Vaclav Klaus med
sina påskrifter i hopp om att irländarna i höst i en andra
folkomröstning återigen
ska säga nej.
21 miljoner arbetslösa i EU
Eurostats senaste arbetslöshetssiffror visar att i maj var 21,5
miljoner EU-medborgare arbetslösa. Av dessa befinner sig cirka
15 miljoner i eurozonen. Spanien toppar arbetslöshetslistan med
18,7 procent för maj månad, medan siffran för motsvarande period
2008 var 10,5 procent. Andra EU-länder med hög arbetslöshet är:
Irland med en arbetslöshet som ökat från 5,5 procent till 11,7
procent. Estland från 3,9 procent till 15,6 procent. Lettland
från 6,1 procent till 16,3 procent. Litauen från 4,7 procent
till 14,3 procent. Länder som har klarat sig bäst är bland annat
Tyskland vars arbetslöshet i stort är oförändrad. Arbetslösheten
uppskattades till 7,4 procent i maj 2008, medan dagens
motsvarande siffra är 7,7 procent. Ytterligare länder som har
lyckats hålla arbetslösheten i schack är Holland, vars
arbetslöshet var 2,8 procent i maj 2008, och 3,2 procent i maj
2009. Likaså Österrike vars arbetslöshet var 3,6 procent i maj
2008 och 4,3 procent i maj 2009.
Tyskar tycker Lissabonfördraget är dåligt
Den 9 juli publicerade den tyska konservativa dagstidningen Die
Welt resultatet av en läsarenkät som gällde Lissabonfördraget.
Vad tycker ni om EU:s reformfördrag? 7.650 personer svarade på
frågan. Tio procent tyckte att det var bra och viktigt för
Europa. 12 procent tyckte att fördraget var i princip bra men
hade svaga ställen. 16 procent menade att det måste omarbetas
rejält. 63 procent tyckte att fördraget var dåligt och borde
förkastas.
Klart för försvarsavtal mellan USA och Sverige
Regeringen ger klartecken för ett försvarssamarbete mellan
Sverige och USA. Svensk personal ska utbildas och certifieras av
amerikanska Joint Forces Command. Det handlar om eldledare för
attackflyg vid A9 i Boden som ska certifieras för att leda
flygunderstöd i internationella insatser i samarbete med bland
andra USA, Storbritannien,
Australien och Holland.
Utbildningen motsvarar Natostandarder, enligt Försvaret. Genom
en certifiering kommer Sverige att ha en utbildning som åtnjuter
internationell acceptans. Sverige ska exempelvis kunna bidra med
eldledare för attackflyg inom ISAF:s insatser i Afghanistan. Vid
regementet A9 i Boden sker redan i dag militär utbildning i
samarbete med
Norge och Storbritannien enligt Natostandarder.
EU-beslut blir svenska lagar
Vid halvårsskiftet började många nya lagar att gälla i Sverige.
Många av lagarna har sitt ursprung i EU-beslut. Från den 28 juni
är det obligatoriskt med fingeravtryck i EU-ländernas pass.
Fingeravtrycken lagras i ett datachip i passen. Utfärdade pass
fortsätter att gälla tills giltighetstiden gått ut.
Insättningsgarantibeloppet ändrades
den 30 juni. Ändringen beror på en ändring i EU:s direktiv om
system för garanti av insättningar. Det innebär att bankkunder
garanteras ersättning för insatta belopp upp till 500.000
kronor, alternativt 50.000 euro, om banken går i konkurs.
Från den 1 juni är det lättare för väktare från andra EU-länder
att arbeta tillfälligt i Sverige. En förutsättning är att hon
eller han uppfyller kraven för att få arbeta som väktare.
Kroatien tvingas vänta med EU-förhandlingar
Den infekterade gränskonflikten mellan Kroatien och Slovenien
hindrar nu fortsatta förhandlingar om ett kommande EU-medlemskap
för Kroatien, enligt ett uttalande från EU. Diskussionen som
skulle hållas den 26 juni ställdes in och inget nytt datum gavs.
Den 18 år långa gränskonflikten har stoppat Kroatiens
medlemskapsförhandlingar
sedan december och Slovenien insisterar på att problemen måste
lösas innan diskussionen kan fortsätta. Grälet handlar om en
liten bit land och hav som länderna har tvistat om sedan 1991,
då de blev självständiga från Jugoslavien. Slovenien blev
EU-medlem 2004 och Kroatien hoppas att bli unionens 28:e
medlemsland 2011; en tidsplan som nu kan vara hotad.
Vänstersocialisten Joe Higgins tar plats i Bryssel
Arbetarnas rättigheter är en fråga som den vänstersocialistiske
EU-parlamentarikern Joe Higgins från Irland tänker driva i
Bryssel och Strasbourg. Joe Higgins föddes i grevskapet Kerry på
Irland 1949. Han är sedan länge en av de mest framträdande
EU-motståndarna på Irland och satt mellan 1997 och 2007 i det
irländska parlamentet
som representant för Socialist Party. Joe Higgins gjorde sig ett
namn inom politiken genom att som ledamot i parlamentet i Dublin
driva lokala frågor och arbeta på gräsrotsnivå. Han betraktar
sitt nya uppdrag som ”enbart en fortsättning av vad jag sysslat
med hela livet”. Joe Higgins tänker avstå från större delen av
sin lön som EU-parlamentariker och bara ta emot en lön som
motsvarar genomsnittslönen på Irland. Resten tänker han skänka
till partiet. I EU-parlamentet kommer han att tillhöra
vänstergruppen GUE/NGL.
Ny EU-kritisk högergrupp i EU-parlamentet
Brittiska Tories har lyckats samla ihop tillräckligt många
meningsfränder för att bilda en konservativ utbrytargrupp i
EU-parlamentet. Gruppen, ”European Conservatives and Reformists”
(ECR), har 55 ledamöter från åtta länder och är klart
EU-skeptisk. ECR är framför allt en sammanslagning av medlemmar
från det brittiska konservativa partiet, den tjeckiske
presidenten Vaclav Klaus EU-kritiska parti ODS och det polska
partiet Lag och rättvisa. Vidare har enskilda parlamentariker
från Holland, Finland, Ungern och Lettland anslutit sig till
partigruppen. Den gemensamma nämnaren i gruppen är ”Nej till
Lissabonfördraget, nej till överstatlighet och nej till
ytterligare steg mot en djupare EU-integration”, men åsikterna
går isär när det gäller fria handelsavtal och djupare samarbeten
inom ramen för den inre marknaden, där det polska partiet Lag
och rättvisa snarare förordar protektionism. ECR har utsett
Timothy Kirkhope till gruppordförande.