2009-02-02
Till press och fackföreningsrörelse
Håller EU i krisens spår på att upplösas och falla ihop? I varje
fall blir EU-ledare och insatta personer i hög ställning alltmer
oroade.
Vi ser nu att i euroländer som Grekland, Italien och Irland försämras
ekonomin snabbt. De har inte längre någon egen valuta som kan kostnadsanpassa
ekonomin, så inget annat återstår för regeringarna än att låta folk
betala för krisen genom lönesänkningar, ”pensionsskatter” och nedskärningar
i offentlig sektor. Över 120 000 demonstrerade på irländska LO:s
uppmaning i Dublin 21 februari mot regeringens hantering av krisen.
Lika allvarig är situationen i de östeuropeiska medlemsländerna,
som t.e.x. Lettland, Litauen, Ungern som har sina valutor bundna
till euron. Lettland har hamnat i akut regeringskris, trots ekonomiskt
stöd från IMF och Sverige.
Storbritannien och Sverige har med sina flytande valutor bättre
klarat den ekonomiska krisen genom att bördorna av krisen fördelas
solidariskt och särskilt exportsektorn klarat sig någorlunda.
Talet om att länder utanför euroområdet i ekonomiskt kris
skulle behöva euron är genomfalsk. En större och starkare valuta
är ingen garanti. Vi ska komma ihåg att den ekonomiska krisen utlöstes
i USA med dollarn som världsvaluta.
Men kanske allvarligare för EU-etablissemanget än problemet med
euron är en växande oro för att själva EU:s fundament, den inre
marknaden skall luckras upp och rasa ihop. Denna oro har spätts
på efter den franska presidenten Sarkozy’s villkorade miljardlån
till franska fabriker utomlands med att inga uppsägningar fick ske
i Frankrike och att den franska bilindustrin skulle flytta hem sina
fabriker.
EU:s ordförande tjecken Mirek Topolanek reagerade omgående genom
att kraftigt kritisera Sarkozy för protektionism och för att bryta
emot EU:s regelverk. Topolanek bedömde situationen så allvarlig
att han kallade EU-ledarna till ett extraordinärt informellt toppmöte
1 mars. I Financial Times 27 februari skriver han att ”...små länder
kommer snart att uppnå gränsen för en acceptabel skuldbörda, och
i jämförelsen med större länder kommer de att ha små möjligheter
att ta upp mer lån – exemplen Lettland och Irland talar för sig
självt. I slutet av en spiral av ojämlika villkor och protektionism
ställer sig frågan; vem kommer att ge garantier för EU som helhet?”
I Dagens Industri 27 februari skriver EU-parlamentets talman Hans-Gert
Pöttering att EU-kommissionen måste som fördragens väktare straffa
dem som bryter mot den inre marknadens regler, dvs stabilitets-
och tillväxtpakten. Och till EU-parlamentet 16 februari sade EU:s
ekonomiske kommissionär Joaquin Almunia ”Man måste hålla sig till
de regler som har beslutats av alla. Vad dessa säger om budgetdisciplin
är tydligt: i fallet när länder överskrider eller planerar för budgetunderskott
som är över 3 procent (av bruttonationalprodukten) så måste man
börja tillämpa de regler som finns i EU-fördraget...reglerna bestämdes
för alla och de måste respekteras”. Problemet för kommissionen är
dock att det numera är mera regel att bryta mot reglerna än följa
dem, eller som chefen för tankesmedjan Centre for European Studies
Karel Lannoo säger ”idag är stabilitets- och tillväxtpakten
nästan helt död”.
I ett tal vid Oxford University nyligen sade den tidigare tyske
utrikesminisetern Joschka Fisher att ”vi står nu i början av en
väldig världskris som kommer att utsätta Europa för extrem påverkan”.
Fischer kallar t.o.m krisen för ”Berlinmurens andra fall” och han
fruktar numera att följderna av den ekonomiska krisen kommer att
underminera, om inte förstöra, EU:s utvidgningsprocess som fört
östra och västra Europa tillsammans, och han tillägger att krisen
”kan också hota den gemensamma marknaden”.
I Svenska Dagbladet 24 februari refererar journalisten Rolf Gustafsson
till att ökad nationell protektionism riskerar urholka EU:s gemensamma
marknad och ”vi alla blir förlorare”. Och han skriver att ”i synnerhet
små länder som Tjeckien och Sverige har ett vitalt intresse att
återskapa trovärdighet och handlingskraft i EU-kommissionen, som
nu ska förnyas. Om den i dessa prövningens tidevarv förvandlas till
en brevlåda eroderar fundamentet för det europeiska bygget”. Enligt
samme Gustafsson löste det extraordinarie toppmötet ingenting. Ett
förslag från flertalet av de östeuropeiska EU-länderna att de rika
EU-länderna i solidaritetens namn borde hjälpa dem med betydande
ekonomiska stödinsatser för att undvika social oro avvisades blankt
av Tysklands förbundskansler Angela Merkel, skriver Gustafsson 2
mars.
I sin tro på EU-kommissionen bortser dock Gustafsson från att det
är EU och dess institutioner och fördrag, som aktivt genom avreglering
av ekonomin har organiserat den finansiella och ekonomiska
krisen. Det har t.ex. nyligen blivit känt att EU-kommissionären
för den inte marknaden Charlie McCreevy anlitat åtta s.k. experter
för att visa hur EU skall ta sig ur den ekonomiska krisen. Problemet
är bara att dessa är bankmän som arbetat för avregleringen, varav
några varit rådgivare i krisföretagen Lehman Brothers och Citigroups
affärer.
I början av juni är det val till EU-parlamentet. I en kommentar
till det extraordinära EU-toppmötet varnar statsminister Fredrik
Reinfeldt för ”risken av deglobalisering och renationalisering i
krisens spår”. De som kampanjar för fem nya år i EU-parlamentet
riskerar att bli invalda i ett parlament och ett EU i upplösning.
Vilka idag EU-vänliga politiker kommer att vara först med att dra
öronen åt sig, och under ordnade former förbereda reträtten till
ett självständigt Sverige?
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande
Folkrörelsen Nej till EU