2010-11-22
Säg nej till grundlagsändringen
I en rapport som utvärderar 15 års medlemskap i EU
konstaterar Studieförbundet Näringsliv och Samhälle [SNS]
att den svenska grundlagen, regeringsformen, är missvisande
när det gäller relationen till EU.
Enligt regeringsformens EU-paragraf [RF 10:5] kan riksdagen
överlåta beslutanderätt till EU under förutsättning att det
"inte rör principerna om statsskicket". Hur dessa ord rätt
ska uttolkas ges det inget besked om. Samtidigt står det i
regeringsformen att "All offentlig makt i Sverige utgår från
folket" och att "Riksdagen är folkets främsta företrädare".
Men enligt SNS-rapporten [Europiseringen av Sverige, SNS
Demokratiråd, SNS Förlag, 2010] påverkar medlemskapet i EU
det svenska statsskicket i betydligt större utsträckning än
vad som framgår av regeringsformen: "EU:s konstitutionella
utveckling har inneburit att grundlagens beskrivning av
förhållandet mellan Sverige och EU blivit alltmer
missvisande. Grundlagen har gett en bild av att Sverige har
större kontroll över EU, dess utveckling och dess
konsekvenser för det svenska statsskicket än vad som i
själva verket är fallet." Enligt SNS-rapporten innebär
EU-paragrafen i praktiken "en möjlighet att göra osynliga
ändringar av grundlagen".
Sedan Sverige blev medlem i EU 1 januari 1995 har EU:s
fördrag [grundlagar] reviderats vid tre tillfällen
[Amsterdamfördraget 1999, Nicefördraget 2003 och
Lissabonfördraget 2009]. Samtliga förändringar har medfört
att EU och dess olika institutioner får mer makt på
bekostnad av de nationella parlamenten.
Överlåtandet av beslutsrätt till EU inom ett stort antal
politikområden, som skett i och med och sedan Sveriges
EU-inträde, innebär enligt SNS Demokratiråd, att
tillämpningsområdet för den svenska grundlagen successivt
förminskats.
"Det svenska statsskicket har påverkats av EU-medlemskapet,
men grundlagen återspeglar i sin nuvarande form inte de nya
förhållandena för den offentliga maktens utövande",
konstaterar SNS Demokratiråd.
Enligt EU:s fördrag, som står över svensk grundlag, ska
andra institutioner utöva beslutanderätt än de som anges i
regeringsformen. Det handlar framför allt om EU:s
ministerråd, EU-parlamentet, EU-kommissionen och
EU-domstolen. Enligt EU:s regler får dessa överstatliga
EU-institutioner den uppgift att besluta om lagstiftning som
enligt den svenska grundlagens regler tillkommer riksdagen.
En ändring av regeringsformen beslutades av en enhällig
riksdag i början av juni. I kapitlet om statsskickets
grunder görs följande tillägg: "Sverige är medlem i
Europeiska unionen."
Med denna nya paragraf blir Sveriges EU-medlemskap
grundlagsskyddat. Konsekvensen blir att medlemskapet i EU
cementeras och att det blir svårare för Sverige att lämna
EU.
Den 24 november ska riksdagen fatta det andra och avgörande
beslutet för att ändringarna i regeringsformen som ska träda
i kraft den 1 januari 2011. Vi vill uppmana alla EU-kritiker
och EU-motståndare i riksdagen att rösta nej till att
grundlagsfästa medlemskapet i EU.
I övrigt har grundlagsändringen i praktiken ingen betydelse
vad gäller Sveriges förhållande till EU. Enligt SNS
Demokratiråd är förändringen av regeringsformen otillräcklig
för att korrekt återspegla den marginalisering av riksdagen
och uttunning av folkstyret som medlemskapet i EU innebär i
praktiken.
I dag är minst 80 procent av de beslut som fattas i
riksdagen redan beslutade i Bryssel. Lissabonfördraget, som
trädde i kraft 1 december förra året, medför att än mer makt
flyttas från riksdag, landsting och kommuner till EU:s
överstatliga institutioner. Den nya EU-grundlagen innebär
både en utvidgning av EU:s makt att stifta lagar oberoende
av svenska folkets vilja och en ökning av unionens makt att
begränsa vår egen riksdags möjlighet att stifta lagar.
En sådan maktförskjutning innebär en allvarlig inskränkning
av öppningsorden i regeringsformen. Där stadgas som sagt att
"All offentlig makt utgår från folket" och att "Riksdagen är
folkets främsta företrädare". Med Lissabonfördraget blir
detta än mer bara tomma ord. En stor del av makten i Sverige
kommer att utgå från Bryssel och kunna genomdrivas oavsett
vad de folkvalda i riksdagen tycker. Efter Lissabonfördraget
styrs Sverige från Bryssel snarare än Stockholm.
Men de EU-positiva partieliterna agerar som om
EU-medlemskapet är en marginell förändring. SNS Demokratiråd
beskriver förhållandet som "dagens konstitutionella
mörkläggning".
Kontentan är att det svenska medlemskapet i EU har varit, är
och förblir oförenligt med den svenska grundlagen. Försvara
demokratin. Sverige ut ur EU!
Jan-Erik Gustafsson, ordförande i Folkrörelsen Nej till EU
Eva-Britt Svensson, EU-parlamentariker (v)
Ingela Mårtensson, tidigare riksdagsledamot (fp)
Gösta Torstensson, redaktör för Kritiska EU-fakta