2011-03-29
Öppet brev till Håkan Juholt
Jag har läst ditt ”linjetal” och jag gratulerar dig till att
ha blivit vald till ordförande för socialdemokratiska
arbetarpartiet.
Du förklarar i ditt tal att de socialdemokratiska idéerna
inte att har gått förlorade, men att partiet inför valet
2010 ”inte kunde erbjuda en trovärdig samhällsanalys och en
politik med socialdemokratiska förtecken”. Det är positivt
att du tar upp till diskussion bland dina egna
partimedlemmar och medborgare i Sverige ett stort antal
värdeladdade omdömen och perspektiv (jämlikhet, solidaritet,
social demokrati, värdeburen tillväxt etc.), som motvikt mot
den perspektivlösa EU-styrda nyliberala politik Sverige
lyder under.
För att exemplifiera den omfattande perspektivlösheten för
du i ditt tal fram en omfattande kritik av det senaste
decenniets avregleringspolitik, och som ditt parti tyvärr
aktivt bidragit till. Du skriver att ”vi måste verkligen
fråga oss om det var dagens form av privata bolagsvälde
inom, vård, skola, omsorg som avsågs av ens de godmodigaste
förespråkare av de omfattande utförsäljningar vi sett de
senaste åren”. Det är inte bara den ”mjuka” infrastrukturen
som avreglerats. Genom ett stort antal för Sveriges riksdag
bindande EU-direktiv överförs alltmer av den ”hårda”
infrastrukturen, som post, järnväg, tele, el, busstrafik
till privata operatörer och bolag på mer eller mindre
icke-fungerande marknader eller fiktiva marknader.
Som forskare på KTH inbjöds jag veckan efter valet 2010 av
Academy of European Law och Universität Trier till en
konferens om hur begreppet ”tjänster av allmänt ekonomiskt
intresse” (SGEI) tillämpas i EU-rätten. SGEI är inskrivet i
på flera ställen i EU:s grundlag Lissabonfördraget, och min
uppgift var att redovisa hur begreppet tillämpas inom
VA-området Sverige, men begreppet är generellt för all
avregleringsverksamhet, se länken till artikeln
http://www2.lwr.kth.se/Publikationer/PDF_Files/ERA_Conf_Sept_10.pdf
Min slutsats var att det bara är ett fåtal jurister och ett
litet akademiskt skikt i Sverige som har en blandad
uppfattning om vad begreppet innebär. Men från EU-ledande
jurister var uppfattningen glasklar. All offentlig
verksamhet som kan definieras som en ekonomisk aktivitet
skall förr eller senare upphandlas enligt EU:s
upphandlingsdirektiv och konkurrensutsättas. I praktiken det
enda som inte är en ekonomisk aktivitet i EU-rättens mening
är polis och militär sades det på konferensen. Det är denna
utveckling av avreglering och privatisering av mjuka och
hårda infrastrukturer, som utarmar välfärden. I ett antal
fackföreningsfientliga domar (Viking, Laval, Rüffert,
Luxemburg etc.) har EU:s domstol till och med avreglerat
arbetsrätten och den svenska kollektivavtalsmodellen är nu
hotad. Inom EU-rätten betraktas inte löntagare och människor
som sociala varelser utan som ett ”humankapital” dvs. som en
produktionsfaktor i en nyliberal ekonomisk modell, som slår
ut allt fler människor från arbetslivet med bland annat ökad
ungdomsarbetslöshet som följd.
Man måste fråga sig hur ett samhälle kommer att se ut när
privata och vinstdrivna driftsformer blir allt mer
dominerande över offentliga. Se bara på de omdiskuterade
problemen inom järnvägssektorn. Fyra generaldirektörer från
Mälardalen skrev nyligen i Dagens Nyheter att ”Tågens
vinterkollaps är inte samhällsekonomiskt rimligt”, och
skyller på de avreglerade SJ och Trafikverket. SJ:s
styrelseordförande Ulf Adelsohn säger i Fråga Sverker att
”Järnvägen har blivit en lekstuga för inkompetenta
politiker”. Men varken de fyra generaldirektörerna eller
Adelsohn nämner med ett ord att avregleringen av ”hela
folkets järnväg” sedan 1990-talet har styrts av EU:s olika
järnvägspaket, dvs. EU-direktiv som riksdagens ledamöter är
tvingade att införa som svensk lag. Från 1 oktober har nu
riksdagen avreglerat den inrikes persontrafiken.
Mot denna EU-bakgrund finns det nu en växande insikt inom
fackföreningsrörelsen att driftsformer i välfärden visst
spelar en roll. Detta kom till tydligt uttryck när
representanter för olika järnvägsfack inklusive svenska Seko
träffades till konferens i London i januari på inbjudan av
det engelska järnvägsarbetarfacket RMT. Konferensen antog
ett uttalande varur jag väljer att citera två avsnitt (hela
uttalandet finns publicerat i
nyhetsbrevet [eu och facket ] som du kan läsa på
www.nejtilleu.se).
”EU:s transportpolitik främjar privatisering, utförsäljning,
social dumping, outsourcing och attacker på kollektiva
anställningsvillkor vilka är utformade för att öka
lönsamheten på bekostnad av arbetskraften. Europeiska
kommissionen styr nu offentliganställdas löneförhandlingar
på Irland och i Grekland. Allteftersom den globala
kapitalistiska krisen och krisen i europeiska banker och
”Euro” intensifieras kommer andra arbetstagare att drabbas
av liknande attacker på sina grundläggande demokratiska
rättigheter. EU-domstolens beslut angriper fackliga fri- och
rättigheter och främjar kapitalets och företagens
rättigheter inom EU, medan åtstramning från nationella
regeringar och EU:s institutioner har som mål tidigare
generationers sociala framgångar.
Vi sänder hälsningar av solidaritet till alla fackligt
aktiva som slåss mot privatiseringar och andra effekter av
liberalisering och som försvarar kollektivtrafiken som en
nationaliserad, viktig offentligt service”.
Är inte detta ett exempel på ”den trovärdiga samhällsanalys
och en politik med socialdemokratisk förtecken” som du
eftersträvar?. EU är en bisarr ekonomisk-politisk
konstruktion som enligt fördragen skall vara ”en fri
marknadsekonomi utan snedvriden konkurrens”. Den logiska
följden av detta nyliberala mantra är att allt kan betraktas
som en ekonomisk aktivitet, en SGEI som skall avregleras och
upphandlas. Är detta något som ”ett samhällskritiskt parti”
som socialdemokraterna kan acceptera?
Du skall ha en eloge för att du i ditt linjetal har lyft
debatten hur vi vill att Sverige skall utvecklas till en
ideologisk dimension. Det ger förutsättningar för att de
värdeladdade omdömen du för fram även kan diskuteras i ett
EU-kritiskt perspektiv inte bara inom ditt eget parti men
också inom fackföreningsrörelsen och andra sociala rörelser,
vilket i stort sett varit tabu i svensk politik och
massmedia.
Jag har också noterat att du öppnar upp för ”nära dialog
också med dem som inte är medlemmar i vårt parti”. Du och
ditt parti är välkommen att kontakta oss i Folkrörelsen för
dialog och diskussion.
Jan-Erik Gustafsson
Docent på KTH och ordförande i Folkrörelsen Nej till EU