2011-04-21
Uppdrag Granskning missade EU:s järnvägsdirektiv
Jag har just sett Uppdrag Granskning om tågeländet i
Sverige. Programmet presenterades som att vilja förklara
”vem som bär ansvaret för att tågen inte kommer i tid”, och
”vad är det som är fel”.
Den senare frågan belystes väl, men den första frågan fick
aldrig något svar. Det nämndes att det eftersatta
underhållet är minst 30 miljarder kronor, vilket är ett
ofantligt större behov än de 800 miljoner kr som
Alliansregeringen tvingats satsa i budgeten som nyligen
presenterades.
Men varken Uppdrag Granskning eller andra debattörer om
järnvägseländet nämner EU:s fyra olika järnvägsdirektiv för
fullständig avreglering , som riksdagen har godkänt , och
som är den verkliga orsaken till eländet. Varför vill inte
media och politikerna förklara för svenska folket att
Sveriges järnvägspolitik styrs av EU: s järnvägsdirektiv.
Skall järnvägspolitiken vara till gagn för samhällsnyttan
eller generera vinst för allsköns mer eller mindre suspekta
bolag inom den avreglerade järnvägssektorn? frågade
reportern i programmet. Mannen med pokerfacet, tillika
Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt, svarade att han
trodde på ”gärna samhällsnytta samtidigt som det går att
göra vinst”.
Den avpolletterade partikamraten Ulf Adelsohn kommenterade detta uttalande från den EU-anpasslige statsministern med orden ”God Dag yxskaft!"
Säg nej till EU:s järnvägsdirektiv – Åternationalisera
järnvägen!
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande Folkrörelsen Nej till EU