Upphandling på EU:s villkor
Under hösten har skandalen med upphandling av medicinleveranser till sjukhus i flera regioner briserat. Skickliga upphandlare har lyckats sluta avtal om medicinleveranser till förmånligt pris. Problemen visar att parametern ”bra pris” blir en mycket dyr historia.
Vad mycket få känner till och vad som inte diskuteras i media är att detta med offentlig upphandling sker enligt regler i ett EU-direktiv.
Det är dock inte första gången som upphandling enligt EU-direktivet leder till skandaler. Flera upphandlingar har tidigare skett genom att anlita företag utan kollektivavtal, till exempel inom städ där företag med underbetald personal och bristande redovisning och skatteinbetalningar.
I samband med privatisering av upphandling av Systembolagets vin förekom omfattande mutor av butiksföreståndare för att ge en förmånlig placering av den egna produkten i butiker.
Upphandling av bygg och underhåll hos kommunala bostadsföretag i Göteborg visade i granskning att detta skett genom omfattande mutor från entreprenörer.
Tvist och överklagande i samband med upphandling av HPV-vaccin mot livmoderhalscancer 2008 ledde till att inledning av vaccinationsprogram fördröjdes till 2011.
Inom järnvägarna har det visat sig att upphandlingssystemet har ett inbyggt systemfel: entreprenören gör sitt jobb – men inget mer. Finns där någon ytterligare brist så ingår det inte i det upphandlade uppdraget. Vid byte av leverantör agerar ofta förloraren och överklagar upphandlingen vilket fördröjer arbetets utförande.
Den senaste skandalen med upphandling av läkemedelsleverantör är inget undantag utan exempel på vart tillämpningen av EU:s upphandlingsbestämmelser leder.
Det är dags att tala klarspråk:
EU:s upphandlingsdirektiv leder till försämrad offentlig service, dyrare tjänster och i många fall till korruption och kaos.
Nej till EU:s upphandlingsdirektiv! Ja till nationella bestämmelser för sund upphandling!
Text: Per Hernmar